Išvydus net ir sunkmečiu kone sausakimšą Klaipėdos universiteto (KU) miestelio automobilių stovėjimo aikštelę, dažnam klaipėdiečiui išsprūsta nuostabos šūksnis. Tuo metu studentai ir dėstytojai tikina, kad dažnam jaunuoliui plieninis žirgas šiandien - ne prabangos, o taupymo įrankis, ir piktinasi, kad už automobilio statymą prie dviejų fakultetų reikia mokėti.
"Kad studentas atvažiavo į paskaitas su gera mašina, dar nieko nereiškia, - mano KU Socialinių mokslų fakulteto dekanas Antanas Bučinskas. - Gal ta mašina pirkta tuomet, kai tėvų verslas klestėjo, o dabar situacija pasikeitusi. Kai kas mano, kad studentas ir su 18 metų senumo automobiliu į paskaitas iš prabangos atvažiuoja. Bet studento ne iš Klaipėdos tėvui yra pigiau už 2000 litų nupirkti automobilį ir įpilti benzino, kad vaikas galėtų kas rytą iš namų į paskaitas važinėti, nei nuomoti butą ir duoti pinigų pragyvenimui mieste. Pavyzdžiui, pas mus kas rytą vaikai netgi iš Šilutės važinėja. Jie susideda, po 3 ar 4 vienu automobiliu vyksta, nes taip turbūt net pigiau nei autobusu".
A. Bučinsko manymu, socialiai neteisinga, kad į apmokestinamą zoną pakliūvančių Pedagogikos bei Menų fakultetų studentai už automobilių statymą turi mokėti.
"Įsivaizduokit, jei studentas turi 8 valandas paskaitų, kiek jis dar turi sumokėti už automobilio stovėjimą. Mano manymu, šitie vaikai yra neteisingai apmokestinti - dar jiems neatėjo laikas mokesčių mokėti. Pasigendu iš miesto trupučio studentų rėmimo", - sakė Socialinių mokslų fakulteto dekanas, manantis, kad prie mokymo įstaigų "parkomatų" neturėtų būti arba mokesčiai iš studentų būtų renkami kokia nors kita forma. Kaip tą padaryti, esą universitetas sugalvotų.
KU trečiakursė Lina, į paskaitas važinėjanti nuosavu automobiliu iš Palangos, pasakojo, kad pirmuosius dvejus studijų metus glaudėsi nuomojamame bute Klaipėdoje, tačiau šiais metais nusprendė pasilikti namuose.
"Yra skirtumas - gyventi jaukiuose namuose ar kažkieno bute, nežina kiek metų nemačiusiame remonto, už kurį kas mėnesį tekdavo pakloti apie 900 litų. Kad būtų pigiau, 2 kambarių bute gyvenome keturios. Nebenoriu tokių gyvenimo sąlygų. Be to, šiais metais paskaitos man būta tik tris dienas per savaitę. Ką reikėtų veikti čia likusį laiką? Visas mano gyvenimas verda Palangoje", - sakė ji.
Kretingiškis Tadas, KU studijuojantis trečius metus, į paskaitas su automobiliu važinėja iš Kretingos. Ji teigė pažįstąs ne vieną studentą, kurie koorepruojasi ir į paskaitas važinėjasi po kelis
"Galėtų padaryti išlygą"
Pedagogikos fakulteto prodekanė Aida NORVILIENĖ
Problema ypač juntama neakivaizdininkų sesijų metų, nes tuomet rytais studentai suvažiuoja iš Šilutės, Plungės, Skuodo, o vakare važiuoja namo, nes neturi kur apsistoti. Paskaitos vyksta nuo 8. 20 val. kitąkart iki 6 vakaro, o per visą tą laiką automobiliai apmokestinami. Na, galbūt nemaža dalis neakivaizdininkų turi darbus, bet ta pati problema iškyla ir dieninio skyriaus studentams. Štai prieš kelias dienas mačiau kelis studentų automobilius užblokuotais ratais, tai ne tik kad už stovėjimą, bet dar ir baudą reikės sumokėti žmonėms. Kiemas šalia mūsų pastato yra, bet jame net dėstytojų automobiliai ne visada telpa. Nežinau, ar jaunus žmones, dar net nedirbančius, reikia taip visapusiškai apmokestinti - juk daugelis jų dar moka ir už mokslą.
"Turi įrodyti, kad automobilis - būtinybė"
Klaipėdos miesto mero pavaduotoja Judita SIMONAVIČIŪTĖ
Šiuo metu peržiūrime automobilių stovėjimo apmokestinimo tvarką. Atsižvelgus į verslininkų bei kitų gyventojų grupių pastabas nuo kitų metų bus padaryti tam tikri pakeitimai. Jei Studentų sąjunga mano, kad yra studentų, kuriems automobilis - būtinybė, tai turėtų kreiptis į "Keleivinį transportą". Įmonė tuomet galėtų spręsti, ar išdalinti kažkiek vietų, kam tai yra būtinybė, o kam - pramoga. Nes viena, jei, kaip sakote, keturiese važiuoja vienu automobiliu iš Šilutės, kita - iš Melnragės. Aš pati kasdien iš Melnragės į darbą važinėju mikroautobusu. Nes esminis dalykas, dėl ko įvestas mokestis - noras sureguliuoti transporto srautus, o ne pasipelnymas. Todėl net jei ir būtų studentai atleidžiami nuo rinkliavos, tai tikrai ne urmu.
"Nemanau, kad studentai neturi alternatyvų"
VšĮ direktorius "Klaipėdos keleivinis transportas" vadovas Gintaras NENIŠKIS
Mums garbė, kad mero pavaduotoja siūlo kreiptis į mus, bet atleisti ar ne studentus nuo rinkliavos - miesto Tarybos apsisprendimo reikalas. Šiuo metu studentams jokių lengvatų nėra numatyta ir nelabai įsivaizduoju, kaip būtų galima daryti kažkokias išimtis, kaip tai techniškai reikėtų įgyvendinti - atkirti transporto priemones, kurios atvažiavo iš Gargždų, Šilutės, o kurios - iš Klaipėdos. Gyvenantiems Klaipėdoje važinėjimas mašina, o ne viešuoju transportu, manau, tikrai yra prabanga. Manau, kad ir iš aplinkinių miestelių atvažiuoti nesudėtinga, tuo labiau kad Pedagogikos ir Menų fakultetai yra šalia geležinkelio, autobusų stoties.
Dar klausimas, ar studentai iš tikrųjų yra ta grupė, kuriai yra sudėtingiausia ir kuri neturi alternatyvų. Jie juk turi pakankamai dideles nuolaidas viešajam transportui. Tai rodo Vyriausybės nuostatą, kad ši visuomenės grupė kuo daugiau naudotųsi viešuoju transportu. Šiaip ir vienas, ir kitas fakultetas turi savo automobilių stovėjimo aikšteles, tad tuos studentus, kuriems tikrai reikia, dėstytojai galėtų įsileisti į kiemą, o ne prašyti miesto paramos. Kodėl miestas turi stengtis, kad studentai mašinomis važinėtų? Manau turėtų būti atvirkščiai - stengtis, kad jie naudotųsi viešuoju transportu.
Be to, nemokamų vietų mieste tikrai yra: Pedagogikos fakultetas yra ties mokamos zonos riba, ir praktiškai kitoje gatvės pusėje stovėjimo vietos yra nemokamos, tad nėra čia ko verkti. Tegu truputį pasivaikšto daugiau, nes kas jau kas, o studentai tikrai turi daugiau laisvo laiko nei dirbantieji.
Laima ŠVEDAITĖ